10.02.2012
Vláda schválila novelu zákona o spotřebitelském úvěru
31.8.2012,
Zdroj: Ministerstvo financí
Vláda 22. srpna 2012 schválila návrh
zákona, kterým se mění zákon č. 145/2010 Sb., o spotřebitelském úvěru a o změně
některých zákonů.
„Návrh
reaguje na poznatky z praxe a na některé neférové praktiky, ke kterým na trhu
spotřebitelských úvěrů v České republice dochází. Cílem navrhovaných změn je
především posílení postavení spotřebitelů a principu odpovědného úvěrování,“
uvedl ministr financí Miroslav Kalousek.
Věřitel bude nově moci poskytnout spotřebitelský úvěr
jen tehdy, pokud bude po posouzení úvěruschopnosti spotřebitele s odbornou péčí
zřejmé, že spotřebitel bude schopen spotřebitelský úvěr splácet. V reakci na
jejich časté zneužívání bude zcela zakázáno používání směnek a šeků v
souvislosti se spotřebitelskými úvěry. Stejně tak nebude možné využívat při
poskytování nebo zprostředkování spotřebitelských úvěrů volání na předražené
telefonní linky začínající číslicí 9.
Mnohem detailněji bude nově upraven vztah mezi
zprostředkovateli spotřebitelských úvěrů a spotřebiteli. Od smlouvy o
zprostředkovávání spotřebitelského úvěru bude moci spotřebitel bez jakékoliv
sankce odstoupit ve lhůtě 14 dnů od jejího uzavření. „Navíc bude mít zprostředkovatel nárok
na zaplacení odměny za zprostředkování až poté, co předloží spotřebiteli
vyrozumění o výsledku své zprostředkovatelské činnosti,“
řekl náměstek ministra financí pro finanční trh Radek Urban.
Za porušení zákona
budou moci orgány dohledu, kterými jsou Česká národní banka a Česká obchodní
inspekce, uložit pokutu až do výše 20 mil. Kč. Spotřebitel se může svých práv
domáhat u finančního arbitra.
Novela byla zpracována také z důvodu nutnosti
transponovat směrnici 2011/90/EU. Touto směrnicí se upravují dodatečné
předpoklady pro výpočet roční procentní sazby nákladů (RPSN) spotřebitelského
úvěru tak, aby bylo dosaženo co možná největší vypovídací schopnosti a
srovnatelnosti tohoto ukazatele u spotřebitelských úvěrů, u nichž nejsou předem
známy všechny parametry pro jeho výpočet (např. kreditní karta, revolvingový či
kontokorentní úvěr aj.). Nabytí účinnosti se předpokládá 1. ledna 2013.
Nejdůležitější změny
se týkají těchto oblastí:
- odpovědné
úvěrování – věřitel bude
moci poskytnout spotřebitelský úvěr jen tehdy, pokud bude po posouzení
úvěruschopnosti spotřebitele s odbornou péčí zřejmé, že spotřebitel bude
schopen spotřebitelský úvěr splácet (novela by měla zabránit úmyslnému
předlužování spotřebitele, kdy je zřejmé, že nebude schopen spotřebitelský
úvěr splácet, a posílit princip odpovědného úvěrování); samotnou povinnost
posoudit úvěruschopnost spotřebitele s odbornou péčí obsahuje už stávající
znění zákona o spotřebitelském úvěru a novela ji nijak nekonkretizuje -
není stanoveno, které všechny parametry má věřitel zkoumat, požadavek
"odborné péče" však znamená, že věřitel má jednat jako
profesionál v příslušné oblasti (který má vědět, co vše je nutné
zohlednit), a když tak nejedná, porušuje zákon;
- směnky
a šeky – směnku ani
šek nebude možné použít ke splacení nebo zajištění splacení
spotřebitelského úvěru použít, přičemž věřitel a zprostředkovatel budou
společně a nerozdílně odpovídat spotřebiteli za škodu způsobenou porušením
této povinnosti (bude tak zabráněno existujícím neférový praktikám
spočívajícím ve vyplňování bianco směnek v rozporu s tím, co bylo mezi
stranami dohodnuto, nebo vymáhání pohledávky ze zajišťovací směnky i
přesto, že samotná pohledávka ze spotřebitelského úvěru již byla
zaplacena);
- zajištění
pohledávky – zajištění
spotřebitelského úvěru nebude moci být ve zcela zjevném nepoměru k hodnotě
zajišťované pohledávky (cílem má být zamezit praktikám, kdy úvěrovým
predátorům jde primárně o získání prostředků od spotřebitele formou
realizace neúměrně vysokého zajištění - zástavní právo k nemovitosti,
smluvní pokuty aj. – namísto získání prostředků řádným splácením
spotřebitelského úvěru);
- telefonní
čísla – při
nabízení, sjednávání nebo zprostředkování spotřebitelského úvěru
prostřednictvím hlasové telefonní komunikace, textové nebo multimediální
zprávy nebude moci být použito telefonní číslo pro přístup ke službám s
vyjádřenou cenou (při komunikaci se zákazníkem v souvislosti se
spotřebitelskými úvěry tak nebude možné využívat linky 900, 906 apod.);
- zprostředkování
spotřebitelského úvěru:
a) smlouva o zprostředkování spotřebitelského úvěru bude muset být uzavřena písemně a obsahovat informaci o právu spotřebitele na odstoupení od této smlouvy;
b) spotřebitel bude moci od smlouvy o zprostředkování odstoupit bez uvedení důvodů ve lhůtě 14 dní od jejího uzavření, pokud do té doby nedojde na jejím základě k uzavření smlouvy o spotřebitelském úvěru, přičemž odstoupením od smlouvy z prostředkování se smlouva od počátku ruší, a to včetně smluv o doplňkových službách (jedná se např. o pojištění, jehož sjednání je některými zprostředkovateli vyžadováno); toto právo bude mít spotřebitel bez ohledu na to, kde bude smlouva o zprostředkování sjednána (doma, v provozovně zprostředkovatele, jinde…);
c) smlouva o zprostředkování bude muset obsahovat ujednání o odměně zprostředkovatele, bude-li tuto odměnu platit spotřebitel;
d) před tím, než zprostředkovatel bude mít vůči spotřebiteli nárok na zaplacení odměny za zprostředkování, bude muset předložit spotřebiteli vyrozumění o výsledku své zprostředkovatelské činnosti; - sankce
– při porušení výše uvedených povinností bude moci orgán dohledu (Česká
národní banka nebo Česká obchodní inspekce v závislosti na dozorovaném
subjektu) uložit pokutu až do výše 20 mil. Kč. (V této souvislosti
připomínáme, že v případě porušení povinností zmiňovaných výše bude mít
spotřebitel také možnost domáhat se svých práv u finančního arbitra.)
Subscribe to Posts [Atom]